FANDOM

Brazylia (również Brezelia) - osiedle slumsów (dokładniej sześciu domów robotniczych zamieszkana przez górników kopalni Milowice (Wiktor) należącej do Towarzystwa Sosnowieckiego) powstała jeszcze przed I wojną światową, na pograniczu Pogoni, Piasków i Małobądza. Rozrastała się w kierunku Piasków, lecz część jej pozostawała w granicach Sosnowca (wykazywana jest na mapach miasta). Mieszkańcami jej byli przeważnie pracownicy kopalni Czeladź i ówczesnej huty Aleksander w Milowicach. Z czasem przestała istnieć. Definitywnie, po II wojnie światowej w latach 1947-1952 została obudowana wokół osiedlem domków fińskich (osiedle Piotra Dziekana) stojące do dziś między Złodziejowem a Piaskami. W 1953 roku sosnowiecka część Brazylii została włączona do obszaru miasta Czeladzi, a domy wyburzono w 1989 roku. Obecnie teren starej Brazylii, położony pomiędzy ulicami Spacerową i Orzeszkowej w Czeladzi, jest niezabudowany i porośnięty krzewami. Pozostało jeszcze wokół kilka ulic zabudowanych fińskimi domkami. Nazwę Brazylia nadano planowanemu na tym terenie nowemu osiedlu domków szeregowych. W brzmieniu ludowym często używano przekręconej nazwy - Brezelia.

UliceEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Nazwa Brazylia/Brezelia oznaczała w przenośni teren odległy od innych ludzkich siedzib.

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki