FANDOM

Kosciół pod wezwaniem Świętego Mikołaja Cudotwórcy

R. Brandys 1916 rok - Cerkiew

Cerkiew pod wezwaniem Świętego Mikołaja Cudotwórcy
- Cerkiew Prawosławna budowana w latach 1901-1905. Została rozebrana przez mieszkańców w 1938 roku.

O CerkwiEdytuj

W roku 1901 przystąpiono do budowy potężnego gmachu cerkwi pod wezwaniem Świętego Mikołaja Cudotwórcy. Miała to być odpowiedź wiernych prawosławnych na wzniesienie katolickiego kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (obecnej katedry). Budowę zlokalizowano w miejscu skrzyżowania ulicy Mostowej (ulica Wawel), Kolejowej (ulica Trzeciego Maja) i jej przedłużenia - ulicy Dietlowskiej. Obecnie w tym miejscu znajduje się budynek pełniący przez wiele lat rolę pałacu ślubów, a następnie galerii sztuki. Budowa trwała do roku 1905 i tak jak poprzednio głównymi fundatorami byli sosnowieccy przemysłowcy i finansiści. Olbrzymia bryła budowli charakteryzowała się pięcioma kopułami oraz dostawioną wieżą. Do budowy murów użyto cegieł, a jako elementy wykończeniowe bloków z kamienia wapiennego. Pierwszym administratorem cerkwi był Joan Wasiliewicz Lewickij, który z Sosnowca wyjechał wraz z wybuchem I wojny światowej. Cerkiew przetrwała do roku 1938, kiedy to z rozkazu Generała Sławoja — Składkowskiego została wyburzona jako symbol obecności Rosji na ziemiach polskich.

ŹródłaEdytuj

  • Dariusz Kmiotek: Sosnowiec 1902 (Wydawnictwo Dikappa)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki