FANDOM

Emma - zupełnie już zapomniana część Pogoni, obecnie w centrum miasta, gdzie początkowo, w roku 1816 otwarto kopalnię węgla Pogonja (zwaną także Wincenty), która eksploatowana była krótko. Na jej terenie nowy nabywca części dóbr Gustav von Kramsta założył walcownię blachy cynkowej Emma łącznie z fabryką bieli cynkowej. Była to wówczas, w roku 1864, jedyna fabryka bieli cynkowej w Królestwie. Obok istniała już huta cynku Romania (wcześniej Anna) usytuowana mniej więcej w okolicach dzisiejszego ratusza. Emma istniała krótko, ale Jej zabudowania pozostały na długo w pejzażu sosnowieckim i właściwie dopiero zostały rozebrane do końca w latach 70-tych ubiegłego wieku. Przez wiele jednak lat komin Emmy oraz charakterystyczne przemysłowe zabudowania utrwaliły się w pamięci ludzkiej do tego stopnia iż rejon ten zwano Emmą (mówiło się: na Emmie). Dziś w tym miejscu znajdują się koliste ślimaki rozjazdowe łączące śródmieście z dzielnicą Pogoń. Warto dodać, że w byłych zabudowaniach Emmy, dzięki uprzejmości zarządców dóbr von Kramsta,wybudowano pierwszy teatr w Sosnowcu dla amatorów. Był on czynny w roku 1873.

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki