FANDOM

Kolonia Feliks - Kolonia na skraju Ostrów Górniczych, nazwana na cześć dwóch kopalń - Feliks I i Feliks II.

HistoriaEdytuj

Na skraju starej, historycznej osady Niemce w roku 1814 odkryto płytkie pokłady węgla. Początkowo eksploatowano je metodą odkrywkową a kopalnię, na cześć ówczesnego dzierżawcy tych terenów hrabiego Łubieńskiego nazwano jego imieniem Feliks. Wkrótce powstała tam kolonia tak samo nazwana.

Już po dziesięciu latach rozpoczęto w kopalni prace głębinowe ale kolejno pożar i woda wstrzymały te roboty. Wznowiono je dopiero w latach 40-tych XIX wieku wieku. Kopalnia rozwinęła się w tym czasie gdy wraz z gruntami nabyło ją Warszawskie Towarzystwo Kopalń Węgla i Zakładów Hutniczych, które od 1874 roku zaczęło inwestować w trudnym terenie (wokół istniały stawy naturalne i bagniska). 

Z czasem rozwinęły się dwie kopalnie: Feliks I i Feliks II. Towarzystwo zaczęło również rozbudowywać okoliczne miejscowości stawiając nie tylko domy mieszkalne dla górników i dozoru ale i obiekty infrastruktury społecznej. Kolonia Feliks weszła z czasem w skład miasta Kazimierz Górniczy i razem z nim w 1975 roku przyłączona została do Sosnowca.

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki