FANDOM

Konrad Gamper - (urodzony 30 Kwietnia 1846 roku w Neuhaus (kanton Turgale, Szwajcaria), zmarł 29 Września 1899 roku w Kramatorsku) konstruktor, menadżer, przemysłowiec, współzałożyciel fabryki kotłów w sosnowieckim Konstantynowie.

EdukacjaEdytuj

W wieku 17 lat terminował u ślusarza, a następnie pracował jako ślusarz. Nieprzeciętnie zdolny, systematycznie pogłębiał wiedzę drogą samokształcenia; później ukończył studia politechniczne.

PracaEdytuj

Praca za granicą i WrocławiuEdytuj

W latach 1867 - 1873 pracował w montażowniach różnych zakładów we Francji, Niemczech, Czechach i na Węgrzech. Przełomowym w jego działalności zawodowej był rok 1874, kiedy powierzono mu stanowisko konstruktora w fabryce von Ruffera we Wrocławiu. Okazał się uzdolnionym projektantem i budowniczym mostów żelaznych przez rzekę Odrę; wybudował również wiadukt kolejowy pod Koźlem (Kętrzynem). W 1876 roku objął funkcje dyrektora fabryki kotłów parowych i mostów żelaznych w Pielahutte na Górnym Śląsku.

Przyjazd do Sosnowca (Gubernia Piotrkowska)Edytuj

Wtedy to zwrócił uwagę na sąsiednie Zagłębie Dąbrowskie jako miejsce sprzyjające inwestycjom i zaproponował von Rufferowi założenie na tym terenie filii zakładów. Ponieważ do tego nie doszło, przyjął propozycję W. Fitznera, właściciela kotlarni w Siemianowicach, aby wspólnie wybudować fabrykę w Zagłębiu Dabrowskim.

Fabryka kotłówEdytuj

Projekt ten zrealizowano w 1880 r. w sosnowieckim Konstantynowie powstała |wytwórnia kotłów parowych. Konrad Gamper zarządzał nią, pełnił również funkcje dyrektora technicznego. Pod jego kierownictwem niewielki zakład szybko się rozwijał. W 1893 roku przyłączył do niego odlewnię i fabrykę maszyn w Dąbrowie Górniczej. W dwa Jata później Gamper spłacił wspólnika, a w 1897 roku przekształcił fabrykę w przedsiębiorstwo pod nazwą Towarzystwo Akcyjne Zakładów Kotlarskich i Mechanicznych "W. Fitzner i K. Gamper"; był jego głównym udziałowcem, prezesem i dyrektorem zarządu. Firma ta, posiadająca wiele filii i przedstawicielstw, stała się jednym z najpoważniejszych przedsiębiorstw w całym imperium carskim. Oprócz różnego typu kotłów produkowała konstrukcje stalowe, aparaturę dla cukrowni, gorzelni, browarów i fabryk chemicznych oraz żurawie, krany i in.

Fabryka na UkrainieEdytuj

Konrad Gamper wybudował również fabrykę maszyn w Kramatorsku w guberni charkowskiej na Ukrainie (1896 rok); w 1899 roku utworzył z niej odrębne towarzystwo akcyjne.

Inne posady w PolsceEdytuj

Przez długi okres zarządzał majątkami i kopalniami księcia Hohenlohe, był prezesem rady nadzorczej walcowni "Milowice", a także dyrektorem zarządu towarzystwa akcyjnego Augusta Repphana w Warszawie.

CiekawostkiEdytuj

  • W 1990 roku, w 110 rocznicę założenia |fabryki kotłów w Sosnowcu, jej załoga (FAKOP) ufundowała mu grobowiec.
  • W Sosnowcu na Konstantynowie jedną z ulic nazwano jego imieniem. Po 1945 roku zmieniono ją na Przodowników Pracy, a później na Fabryczną.

ŹródłaEdytuj

  • Małgorzata Śmiałek: Sosnowieckie ABC, tom V. Muzeum w Sosnowcu (2006)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki