FANDOM

Zwyczaje i obrzędy letnie wiązały się przede wszystkim z pracami rolnymi i miały na celu zapewnienie jak najpomyślniejszych plonów. Najważniejszy z nich – dożynki był obrzędem połączonym ze świętem służby dworskiej i tych mieszkańców wsi, którzy pomagali dworowi przy plonach zbóż. Dożynki odbywały się po zakończeniu żniw. W niektórych miejscowościach żniwiarze pracowali nocą przy muzyce i tańcach. Chcąc pozyskać jak najwięcej rąk do pracy w polu, właściciel dworu zamawiał kilku „skrzypców”, którzy przychodzili późnym wieczorem na miejsce, gdzie odbywały się żniwa. Na dźwięk muzyki zbiegali się chętni do pomoc mieszkańcy, często nawet z sąsiednich wsi. Przy muzyce praca postępowała bardzo szybko. Dziewczęta śpiewały, przekrzykując się przy tym nawzajem. Śpiewano dużo tzw. „dniówek” – piosenek o treści wesołej, żartobliwej. Zwykle już przed świtem praca była zakończona, a na ściernisku tańczyli żniwiarze. Zdarzało się, że zaczynał tańce sam dziedzic. Po skończonej pracy żniwiarze otrzymywali także poczęstunek. Na badanym terenie żniwa odbywały się w niektórych dworach zaraz po sprzątnięciu z pola ozimin, w innych dopiero w połowie września, kiedy sprzątnięto już zboża jare. Żniwiarki splatały wieniec dożynkowy, który miał być ofiarowany właścicielowi majątku. Wieniec pleciono z owsa i żyta, ozdabiano kwiatami, owocami i kolorowymi wstążkami. Drużyna dożynkowa na czele z przodownicą, (zwaną postatnicą) udawała się do dworu. Wówczas ktoś z dworskiej służby otwierał bramę, a orszak dożynkowy podchodził przed ganek budynku dworskiego. Tu czekając na wyjście dziedzica i jego rodziny, uczestnicy orszaku śpiewali. Po śpiewach następowało uroczyste wręczenie wieńca. Wręczała go dziedzicowi najsprawniejsza żniwiarka „postatnica”. Dziedzic rewanżował się poczęstunkiem dla całej drużyny. Następnie przy dźwiękach kapeli rozpoczynała się wesoła zabawa, trwająca do późnych godzin wieczornych.

GaleriaEdytuj

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki