FANDOM

PpwNZwS
Parafia pod wezwaniem Najświętszego Zbawiciela
- Parafia znajdująca się przy Ulicy Naftowej 35F.

HistoriaEdytuj

Parafia została erygowana 15 Lutego 1985 roku przez biskupa częstochowskiego Stanisława Nowaka (pismo z dnia 19 Stycznia 1985 roku). Nabożeństwa do 18 Maja 1996 roku sprawowano w tymczasowej kaplicy. Zezwolenie na budowę kościoła i zatwierdzenie planów parafia otrzymała 31 Października 1989 roku. Budowę kościoła rozpoczęto 24 Kwietnia 1990 roku. Jesienią 1993 roku dokończono budowy w stanie surowym, dach pokryto blachą. (Plebanię ukończono w 1987 roku). Prace te wykonano dzięki ofiarności parafian i staraniem pierwszego proboszcza, księdza Jana Leksa. Od kwietnia 1994 roku troskę nad kontynuowaniem dzieła budowy i wyposażenia wnętrza świątyni przejął ksiądz Stanisław Straż, poprzedni proboszcz. Msze święte i nabożeństwa już w nowym kościele zaczęto odprawiać 19 Maja 1996 roku w dniu Pierwszej Komunii Świętej dzieci. Kościół pobłogosławił i poświęcił stacje Drogi Krzyżowej 14 Września 1997 roku w odpust parafialny Ksiądz Biskup Ordynariusz Adam Śmigielski. Tenże biskup konsekrował kościół dnia 14 Września 2000 roku w czasie Wielkiego Jubileuszu. Z dniem 1 Lipca 2014 roku obowiązki proboszcza przejął ksiadz Stanisław Litwa.

Dzieła SztukiEdytuj

  • Figury na ścianie frontowej prezbiterium: Najświętszy Zbawiciel, Najświętsza Maria Panna i Archanioł Gabriel w scenie Zwiastowania.
  • Tryptyk Boże Narodzenie Ostatnia Wieczerza i Ukrzyżowanie tworzące frontowe ścianki tabernakulum – prace współczesnego znanego śląskiego artysty Zygmunta Brachmańskiego.
  • Obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy w bocznej kaplicy prof. Stanisława Adamka z Sosnowca.
  • Droga Krzyżowa autorstwa Jana Sudera.

Stan MaterialnyEdytuj

Kościół parafialny jest już po konsekracji (14 Września 2000 roku) i ma pozwolenie na użytkowanie. Wewnątrz marmurowa posadzka z ogrzewaniem podłogowym, ołtarz, ambona, chrzcielnica i portal wykonane również z marmuru. Nowe pancerne tabernakulum (projekt profesora Zygmunta Brachmańskiego), podwójna, umeblowana zakrystia – na parterze dla księży, na piętrze – dla ministrantów, wyposażona w wystarczającą liczbę szat i naczyń liturgicznych. Plac przykościelny w znacznym stopniu uporządkowany – pozwala na dalsze jego zagospodarowanie. Nowe schody wejściowe do kościoła. Na wieży 300 kilogramowy dzwon na pamiątkę Wielkiego Jubileuszu 2000-lecia chrześcijaństwa i 15-lecia parafii.

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki