FANDOM

Tak kiedyś wyglądały typowe budynki:

Tak w XIX wieku na terenie Zagłębia Dąbrowskiego mieszkali chłopi i robotnicy.
Domy chłopskie miały zaledwie izbę i komorę. W izbie piec z okapem, ława, łóżka i kołyska wisząca u tragarza.
Życie robotnika zagłębiowskiego toczyło się w mieszkaniu składającym się z izby i komory w wielorodzinnych domach, zwanych koszarami, czy też dwu- i czterorodzinnych. Tworzyły one górnicze kolonie. Te najstarsze powstały w XVIII i XIX wieku w Małym Zabrzu, Niwce, Dąbrowie Górniczej.
Czasami obok izby głównej i komory istniała jedna mała izdebka. Miała ona odgrywać rolę dodatkowego pomieszczenia gospodarczego. Hodowano w nim często również zwierzęta domowe. Łącznie z sienią dawało to cztery pomieszczenia.

Wnętrze domu prezentowało się następująco:

W mieszkaniach - były graty proste siewierskiej roboty, ledwo heblowane i farbą zwykłą pomalowane, bez epolitury. Łóżka pod ścianami, między łóżkami stół, na którym łontarz. Na tym stole nigdy nie jadano. W szufladce stolika mieściły się rodzinne dokumenty, fotografie, listy, dyplomy. Rodzice spali na jednym łóżku, na drugim starsze dzieci. Gdy dzieci były większe - to spały na siennikach, na podłodze, na dzień chowano je do komórki. Oprócz tego w domu był kufer na odzież (szafy były u bogatych górników), kilka ław, ze dwa proste stołki, mała ryczka do zdejmowania butów. Na oknie bez firanek kilka kwiatków: a top panna młoda (hortensja), kawaler (fuksja), róża, rajskie jabłko, mirt. W kącie koło pieca stał półszafek na garnki i żywność. Nad nimi wisiała serwetka na ozdobne garnuszki, w którym się nigdy nie jadało, ot tak, dla parady. Koło pieca była kastka (węglarka), w niej pogrzebacz i łopatka - i ot - prawie całe umeblowanie robotniczego mieszkania.

ŹródłoEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki