FANDOM

Wygwizdów - podmokła knieja w części Pogoni, która przylegała do Czarnej Przemszy, zapewne jako część wielkiego boru Trzciniec. Z czasem w miejscu tym powstały osady ludzkie; budowali się tam przede wszystkim robotnicy pobliskich zakładów pracy Pogoni, Konstantynowa i Środuli. W ten sposób w okolicy późniejszych ulic: Śnieżnej, Gołębiej, Rzecznej, Chemicznej i Konstantynowskiej (lecz na zachodnim brzegu rzeki. Linia Czarnej Przemszy przed uregulowaniem wyglądała na tym odcinku zupełnie inaczej, dziś nie ma już śladu starego koryta), powstała osda, która w 1897 roku traktowana jest już w wykazach osad fabrycznych guberni piotrkowskiej jako odrębna wioska Wygwizdów, zamieszkała przez 6532 mieszkańców (według zachowanych wykazów zamieszkiwało w niej ok. 500 ludzi nie podających się za katolików - widocznie protestantów, bo nie byli to jednak Żydzi, których w Wygwizdowie w ogóle nie było) a więc na owe czasy bardzo duża. Weszła ona w skład Sosnowca, z chwilą nadania mu praw miejskich w roku 1902. Przez Wygwizdów biegła Czartowska Ścieżka.

UliceEdytuj

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki