FANDOM

DSC 9999

Zalewajka po Sosnowiecku.

Zalewajka
- to tradycyjna prosta zupa, która zadomowiła się w Zagłębiu Dąbrowskim w XIX wieku wraz z migrantami z kielecczyzny. Stała się stałym posiłkiem tysięcy zagłębiowskich rodzin. Tania w wykonaniu, mająca niezliczoną ilość odmian i smaków. Co dom, to gospodyni inaczej przygotowywała zalewajkę. Podstawowe składniki wszystkich zalewajek są trzy: woda, ziemniaki, barszcz o charakterystycznym kwaśnym smaku, reszta to możliwości i kulinarna fantazja gotującego.

PrzepisEdytuj

Nalewamy pół garnczka wody i wstawiamy. Do naczynia dosypujemy liść laurowy i ziele angielskie. Kroimy 3 ziemniaki w kostki i dodajemy do garnczka. Później kroimy po 20 dag kiełbasy i boczku i robimy to samo. Następnie gotujemy przez około 30 minut. W czasie gotowania dosypujemy przyprawę uniwersalną. Po półgodzinie sprawdzamy, czy ziemniaki są miękki. Jeżeli nie to gotujemy dalej, a jeżeli już są mięciutkie to przyszedł czas na dodanie barszczu i 150 dag śmietany. Na koniec możemy także dosypać majeranek czy inne przyprawy. Teraz nie pozostaje nam nic innego jak zaserwować zalewajkę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki