FANDOM

Radosne święta Wielkanocy poprzedzał podniosły w nastroju Wielki Tydzień, kiedy to obowiązywał ścisły post.
W wielki czwartek chłopcy biegają po wsiach z klekoczącymi drewnianymi kołatkami. Dziewczęta tymczasem zajęte są przygotowaniem jajek przeznaczonych na święcone. Dawniej gotowano je w łupinach cebuli lub w młodych pędach zboża, tak zwanych piórkach.
W wielki piątek i w wielką sobotę mieszkańcy wsi przynosili do kościoła do święcenia trochę wielkanocnych potraw: kawałek kiełbasy, sery, jajka ugotowane na twardo. Potrawy te ozdobione barwinkiem wraz z innymi spożywano przy wspólnym śniadaniu.
W pierwsze święto Wielkiej Nocy od godziny trzeciej rano po ulicach Ogrodzieńca chodził muzykant i waląc w bęben, budził wszystkich mieszkańców.
Pierwszy dzień świąt przebiegał bardzo spokojnie. Michał Federowski podaje, że tego dnia w Żarkach, Mrzygłodzie, Kromołowie i okolicach Kozieglów młodzi chłopcy obchodzili domy z życzeniami wszystkiego dobrego w latosim roku, za co dostawali po kawałku wędliny i placka. W okresie międzywojennym kawalerowie odwiedzali domy (od szóstej rano przez całe przedpołudnie) i bardzo uroczyście składali życzenia. Czasami przynosili ze sobą wódkę i częstowali nią gospodarzy. Gospodarze rewanżowali się, podejmując ich kiełbasą, serem, chlebem czy ciastem.
W poniedziałek wielkanocny we wsiach i miasteczkach panowało śmigusowe (szmingustowe) szaleństwo. Oszczędzano tylko osoby starsze i dostojniejsze, najwięcej oczywiście dostawało się dziewczynom, które zaciągano do studni lub potoków i zlewano wodą od stóp do głów.

ŹródłaEdytuj

  • Janina Marcinkowa, Krystyna Sobczyńska, Władysław Byszewski - Folklor Zagłębia Dąbrowskiego (1982ISBN 83-00-00271-5

Więcej z Fandomu

Losowa wiki