FANDOM

Zapustne zabawy kończył popielec czyli wstępna środa. Tego dnia odbywał się, znany także na sąsiednim Śląsku, ciekawy zwyczaj zwany zapisem młoduch do kobiecego cechu.
Uprzednio umówione mężatki, z rocznym co najmniej okresem małżeństwa, ubierały się w męskie kapoty, pasy, kapelusze, do umalowanych twarzy przyprawiały konopne wąsy i brody. Wybiegały ze swych chałup, aby z pobliskiego gospodarstwa, nie zważając na protesty gospodarzy, wywlec sanie, na których ustawiały duży ceber. Jedne z kobiet chwytały za dyszel i ciągnęły sanie, inne popychały je. Starały się jechać jak najszybciej. Poprzedzały je kobiety, które zastępowały kapelę — śpiewały i wybijały rytm na przetakach wypełnionych skorupami, szkłem, łyżka-mi — muzyka bowiem była już tego dnia zabroniona. Kobiety zajeżdżały pod dom młodej mężatki, która w ostatnim karnawale wyszła za mąż. Wpadały do izby. Stawiającego opór męża zamykały w komorze, a mło-duchę wyciągały z domu siłą i wśród śmiechów i krzyków wsadzały do cebra. Otoczone grupą rozbawionych widzów wiozły ją do karczmy. W karczmie młoducha musiała zafundować przynajmniej garniec' wódki. Najpierw piła z najstarszą spośród zebranych mężatek, by tym sposobem dokonać wpisunku do kobiecego cechu, a następnie z pozostałymi kobietami. Podczas przepijania gorzałki często na poczekaniu komponowano teksty przyśpiewek o treści wesołej i żartobliwej. Po wypiciu wódki kobiety całowały młoduchę, życzyły jej szczęścia, dostatku i zdrowia. Jeżeli we wsi była jeszcze inna młoda mężatka, jechały po nią, jeśli nie — następował konopny taniec. Uczestniczki zabawy brały się za ręce, formowały koło i śpiewając wykonywały kilkanaście okrążeń. Taniec kończyły skoki przez ławy, by konopie w latosim roku na wysokość podskoku urosły.
W okolicach Koziegłów kobiety gotowały w karczmie groch i kapustę. Spożywały te potrawy po skończonym tańcu.
Tego samego dnia dziewczęta na wydaniu musiały wykupić się mężczyznom za to, że w zapusty nie wyprawiły wesela. Starały się tego uniknąć chowając się w stodołach, oborach, dołach, gdzie przechowywano ziemniaki itp. Odnalezioną dziewczynę wyciągano z kryjówki i powrósłem przywiązywano jej do pasa wielki kloc drewna ozdobiony wstążkami i piórami. Wyrywającą się dziewczynę mężczyźni prowadzili przez wieś do karczmy, gdzie musiała się wykupić co najmniej kwartą wódki. Opisane zwyczaje dotrwały w szczątkowej formie jeszcze do lat międzywojennych. Mężatki, przebrane za Cyganów, brały łopatę ozdobioną kolorową kokardą i udawały się do domu młodej mężatki. Tam śpiewając i żartując siłą wpychały ją na łopatę, a mąż lub ojciec aby ją wykupić częstował wódką.
Popielec był ostatnim dniem zabawy. Od świtu następnego dnia rozpoczynał się okres wielkiego postu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki